Det er en investering at
skulle bygge et tillidsforhold op. Og selvom det sjældent er en overraskelse
for medarbejdere at der skal drikkes kaffe for at skabe relationer, kan det
være svært, at prioritere det. Både som medarbejder og ledelse.
I de bedste eksempler jeg
kender, har afdelingen simpelthen valgt at investere i lokalsamfundene. Der er
en medarbejder der har fået til opgave at have kontakten til et område og lære
aktørerne at kende.
Medarbejderen har fået
til opgave at deltage i aktiviteter og møder i lokalsamfundet for at lære
ildsjælene at kende. Det handler om at
invitere sig selv og vise interesse for hvad der foregår i lokalsamfundet. Og
selvom det kan virke som om at man blander sig som kommune, er det nødvendigt
for at lære hvad der foregår og hvordan der bliver tænkt i lokalsamfundene. Det
er en langsigtet investering, for sjældent kommer der en masse ud af at deltage
til møder det første stykke tid. Men med tiden bliver relationerne mere og mere
værdifulde.
“Mit job har aldrig været
at skulle snakke med borgere - det kan jeg da ikke bare finde ud af!” sagde en
medarbejder en gang til mig.
Og selvfølgelig er der
medarbejdere der har valgt deres job for at undgå alt mulig kontakt og snak,
men bare vil sidde og sagsbehandle. Så det er de medarbejdere der synes at det
er spændende og gode til dialog der skal ud i marken. Men på den længere bane
må man som medarbejder nok bare acceptere at evnen til at samarbejde med
borgere er kommet for at blive.
Måske skal man
efteruddanne sig i konfliktløsning og god kommunikation. Men den investering
vil også give meget godt tilbage. Konflikter og dårlig kommunikation er det der
skaber problemer der sluger virkelig mange arbejdstimer.
Når vi som kommune har
stillet os til rådighed med en medarbejder vil vi opleve at der kommer mange
samarbejdsmuligheder frem i uformelle situationer - uformelle møder eller
kommentarer.
Det betyder at der ikke
umiddelbart er papir og sagsakter der kan beskrive effektiviteten.
Men de ting der bliver
taget i opløbet er mindre tidskrævende end når først vi skal have et stort
system i gang.
Så selvom medarbejderen i
lokalsamfundet, ikke umiddelbart kan vise en masse frem, vil det være tydeligt
for kollegaer og nærmeste ledelse at frugterne af samarbejdet med
lokalsamfundet er store.
Det er derfor også
kollegaernes og nærmeste leders opgave at beskytte og beholde medarbejderen i
marken. Vi skal italesætte fordelene og huske at lære at dokumentere på andre
måder, så indsatsen kan forsvares, og det bliver tydeligt for alle (inklusiv os
selv) at det absolut er investeringen værd.
Jeg deltager ofte i møder
mellem medarbejdere og politikere, og
frivillige og lokalsamfund. Det er altid en fornøjelse at bakke op om de møder,
men jeg håber altid at kommunens medarbejder bliver ved med at vedligeholde den
kontakt de har fået med lokalsamfundet.
Også selvom det er en
langsigtet investering.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar