fredag den 29. november 2013

Stand by me

At stå ved siden af borgeren.
Hvis vi skal prøve at vise det så skal jeg bruge en borger, og han har et problem. Det problem kommer han til kommunen med. Han afleverer det til kommunen der vurderer ud fra regler hvad der skal gøres. Enten får han noget med hjem til at løse hans problem. Et værktøj, en hjælpe foranstaltning. Eller også tager kommunen sig af problemet og borgeren kan gå hjem uden problem. Her møder vi borgeren overfor borgeren.

Ved siden af borgeren
Men hvad sker der hvis borgeren kommer med sit problem, og kommunen stiller sig ved siden af borgeren? For det første overtager kommunen ikke problemet. For det andet kan kommunen pludselig se hvad det er borgeren ser. Hvordan hans landskab ser ud. Hvilke muligheder han kan se for sig. Kommunen kan arbejde i hans perspektiv og hjælpe ham med at navigere.

billedtitel: Big Fat Faces


Stand by me (Rejsekammeraten)
Det kan være at borgeren synes det er dejligt at der er nogen der står ved siden af ham. Stand by me. En rejsekammerat. En hjælper. En der måske kan se noget mere, nogle andre handlemuligheder for ham. En der har et andet perspektiv. Blandt andet hjælp fra kommunen. Men den hjælp som borgeren også kan se. Den der giver mening.
At stille sig ved siden af er noget vi som ledere er gode til at gøre sammen med vores medarbejdere. Men hvordan lærer vi vores organisation at gøre det?

Mening
Hvis vi stiller os ved siden af borgeren i stedet for at stå overfor borgeren synes jeg det giver en god mulighed for samskabelse. Det bliver vores perspektiv oveni borgerens perspektiv. Det er borgeren der er klog på hvad der er brug for. Og vi skal respektere de ønsker borgeren har. Hvad der giver mening for borgeren.
Vi er postmoderne mennesker: vi gør ikke noget uden at det giver mening. Jeg gør intet på grund af tradition eller normer. Jeg gør kun noget i en kontekst hvor det giver mening for mig som menneske.

Spørgsmål!
Der er et par spørgsmål der kommer frem i mit hoved når vi tager det her perspektiv:
Hvordan laver vi mål og strategier i en organisation hvor det er brugerens perspektiv der tages udgangspunkt i?
Hvordan styres en organisation hvor det er brugerens initiativer og brugerens oplevelse af mening der er retningen?

Måske er spørgsmålene i sig selv en retning.