fredag den 15. november 2013

Kontrol-tab

Holde på kontrol?
”Så kunne du måske sige noget om kontrol-tab?” siger hun i telefonen til mig. Jeg skal holde et oplæg om ny ledelse i forbindelse med frivillige. Min første tanke er: ”kontrol-tab… det er jo en god ting. Hvem vil holde på kontrol?” Her er noget jeg gerne vil tabe. Mine bedste oplevelser indeholder i hvert fald ikke kontrol.

Billedtitel:Forsøg på at fylde det hele ud

Over hvad?
Der bliver sagt ”kontrol-tab” som var det en udfordring for en leder. At miste kontrollen over hvad? ”Hvem tror stadig der er noget der hedder kontrol?” Tænker jeg. Jeg kan ikke kontrollere mit liv, mit arbejde, min familie, mine venner, min omverden. Min verden er ukontrollerbar. Den er simpelthen for kompleks til at jeg har nogen som helst ideer om at det ville være besværet værd at forsøge at kontrollere.
Målbarhed
Når man først har sagt kontrol, har man også sagt mistillid. Derfor er det at kontrollere i sig selv en mistillidserklæring. Bare at gøre noget kontrollerbart er en mistillidserklæring. For hvorfor har du brug for at kunne kontrollere? Det er kun når der ikke er ansvarlighed, at målbarhed bliver et tema, siger Pasi Sahlberg. Skaberen af det finske skolesystem. Jeg tror bare det at vi kan måle det, får ansvarligheden til at kikke efter døren.
Synonymer
Kontrol i ordbogen har synonymer som: beherskelse, magt, herredømme og myndighed. Måske nogle gode bud på hvilke ord vi sætter på dagsordenen når vi snakker kontrol. Ordet tager simpelthen nogle ord med sig, som vi måske ikke har lyst til at invitere indenfor. For at være fair har kontrol også synonymer som styring og ledelse. Men det tror jeg er fra det engelske ”control”.
Tillid til kontrol
Måske har jeg bare mistet tilliden til kontrol. Jeg tror simpelthen ikke på at det løser noget. De gange jeg har skullet bruge noget der lignede, har det været ubrugeligt. Kontrol løser ingen problemer. Hvis vi som ledere begynder at bruge kontrol, har vi smidt ansvarligheden ud.
Tillid, ansvarlighed og ydmyghed
Helt grundlæggende har jeg afskrevet kontrol. Jeg tror på at verden er så kompleks at kontrol kun kan være en illusion. Vi kan godt leve uden, for det der kommer i stedet for kontrol er tillid, ansvarlighed og ydmyghed. Her vil jeg hellere være.
”Lort nok”
Jeg synes jeg lever godt uden kontrol. Jeg savner det ikke. Jeg har det godt med kontrol-tab. Jeg bliver barnligt hoppende, og på tværs når der bliver snakket kontrol. Jeg bliver ”utidig” på fynsk. Jeg holder på Michael Strunge: kontrol læst bagfra siger ”lort nok”.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar