tirsdag den 15. august 2017

Farvel til service


De er ved at vælte ned af stolen - “Hvad! Skal vi ikke rydde op efter dem der har været i børneområdet?”

Kontrakten
Jeg står overfor 60 biblioteksmedarbejdere og det er tydeligt at jeg har ramt et ømt punkt: de vil gerne samskabe, men de vil også opretholde en service for brugerne. De tør ikke give ansvaret for oprydningen videre til brugerne. De er bange for at få skældud af brugerne - ikke leve op til kontrakten: som medarbejder leverer vi en service til borgerne.




Fint og fantastisk projekt
Når vi skal samskabe skal vi give mulighed for at brugerne kan bidrage. Vi skal give dem ting de kan gøre. Det kan være helt simple ting som at lægge aviser på plads, tømme postkasse eller andet simpelt. Det kan være en start. Det behøves ikke at være et fint og fantastisk projekt. Hvis man som bruger bidrager bare en smule, føler man sig allerede som en del af et fællesskab og som en aktør. Ejerskabet til institutionen vil vokse og andre ideer vil vokse frem.


Rod
Service har det problem, at det sørger for at der ikke er noget for brugerne at gøre. Der er ikke noget sted de kan tage fat. Medarbejderne ordner det hele. Derfor foreslår jeg biblioteksmedarbejderne at lade rodet ligge og se om der er nogen brugere der begynder at rydde op af sig selv. Og hvis der er klager fra brugere, så opfordre dem til at rydde op. Det er lige så meget deres bibliotek som medarbejdernes.


Mindre pænt
Men at sige farvel til service er stadig svært. For medarbejderne betyder det at de mister indflydelse på hvordan det hele skal være, og at de skal kunne stå på mål for noget “mindre pænt”. For brugerne, kræver det en accept af at de skal bidrage med andet og mere end deres skat. De skal tage et ejerskab.


Service

I min kommende bog er kapitlet om vores afsked med service vokset til at blive det vigtigste. Det havde jeg ikke regnet med da jeg startede. Jeg håber ikke mine læsere falder ned af stolen når de læser kapitlet.

Min kommende bog bliver udgivet på forlaget Frydenlund - se her

Se mere på www.nisgmadsen.com