tirsdag den 13. september 2016

Som man råber får man svar

At høre
Høring er i virkeligheden et flot ord. Lidt ligesom de skoler hvor man har en “høresal” i stedet for foredragssal. Høring betyder at der bliver lyttet til hvad der bliver sagt. I dag er en høring dog desværre ikke meget med lytning at gøre.

I avisen
Når en kommune laver en oplysningsannonce i lokalavisen om en ny VVM-godkendelse, fylder halvdelen af annoncen en klagevejledning. Der bliver givet mulighed for at klage. Hvordan kan det være der ikke er den samme udførlige beskrivelse af hvad man gør med gode ideer?


Nej, kommunen har allerede de gode ideer, og dem er der ikke nogen der skal pille ved! Ret skal være ret: Jeg ved at der er mange i kommunen der er trætte af høringers forudsigelighed, og ønsker andre måder at gøre det på.

At invitere
Når vi inviterer, inviterer vi en særlig gruppe, om vi vil det eller ej. Invitationen bliver modtaget af den gruppe der vil det, som der bliver inviteret ind til. Hvis der inviteres til  konstruktive forslag, er de konstruktive der kommer, og hvis det er klagemuligheder er det klagerne der kommer. At invitere er i virkeligheden en overset kunst. Men det er vigtigt, for dem som kommer er jo dem der bliver dine samarbejdspartnere.

Løse samtaler
Udover at gøre os umage med at invitere, kunne man også tage ud og møde dem man vil snakke med, der hvor de er. Det gør en stor forskel at man som borger får lov til at være på hjemmebane. Samtaler kan opstå hvis der ikke er for meget dagsorden osv.

De “løse” samtaler giver rum for at vi kan forhandle hvad problemet egentlig er. Hvis kommunen opgiver definitionsretten til problemet, er der plads til en reel samtale mellem borger og kommune.

Problemer
Nogen gange er problemerne vi ser, kun dem vi kan løse. En mand med en hammer ser kun søm. Det kan være svært at slå de søm ind, men det er trods alt kun sømmene han ser som noget der skal gøres noget ved.

Nye måder

Vi kan gøre høringer til et møde hvor vi lytter, og jeg tror at flere og flere vil forsøge at finde nye måder at samarbejde med borgerne. Samarbejder der handler om at bidrage, og ikke om at klage.