tirsdag den 22. maj 2018

Meningsløs manege - uddrag fra bogen "Fra service til samskabelse - vejen til meningsfuld velfærd"


Meningsløs manege

Borgerne er klar over situationen, og det resulterer i rigtig mange frustrationer, der opstår i mødet mellem et system og en borger. For borgeren føler, han skal tilpasse sig et system, og det er ikke rart at skulle klippe en hæl og skære en tå.



Vi vil som borgere gerne kunne mærke, at der er plads til os, og at vi ikke er mindre værd end et system, som kommunen har besluttet, er det rigtige. Der er meget langt fra de centrale beslutningstagere til de borgere, der føler sig klemt og hurtigt føler sig endnu mere udsat, når de skal klemmes ned i en systemkasse, hvor tingene foretages på en for borgerne umiddelbart meningsløs måde og rækkefølge.

Det gør borgerne til klienter og resulterer i mangel på initiativ at blive sendt rundt i en for borgerne meningsløs manege. Jeg ved godt, at der tages mange initiativer, der prøver at bløde op for denne tendens, men det er symptombehandling ikke at tage fat, hvor det virkelig ville batte.

Vi vil have stærke borgere, der tager initiativ og selv kommer med forslag til løsninger. Men vi kan let komme til at gøre dem til det omvendte. Klientgørelse finder sted i de procedurer, der selv af medarbejdere beskrives som meningsløse. At være til stede som menneske i sin egen bestræbelse på at opnå velfærd er essentiel for at tilskynde borgere til selv at kunne og ville bidrage. ’Systemet’ skal derfor kunne rumme den enkelte borger med hans eller hendes relationer, kontekst og historie.

Aktive borgere

Når vi taler om samskabelse, er det indlysende, at vi har brug for en borger, der som sagt er en person med relationer, en historie og som lever i en kontekst. De komplekse problemer, som karakteriserer velfærdssamfundet, kan ikke løses uden en borger, der er medskabende.

På det sociale område kan det offentlige godt bevilge ydelser, men hvis der reelt skal ske en forandring for borgeren, er det en forudsætning, at borgeren selv kommer på banen. Kommunerne er begyndt at anerkende, at de ikke kan løse alle problemer. At de ikke kan gøre det alene.

Denne erkendelse gør, at de nu ser sig om efter partnere, der kan hjælpe. Det er godt at indse sin egen begrænsning, for så kan man muligvis også se de andres kvaliteter. De aktive borgere og anerkendelsen af, at kommunen ikke kan løse alle problemer, er to faktorer, der trækker samskabelse på banen.

Men gør kommunerne noget for, at borgerne skal føle sig som aktører?