Samler
Jeg har en
svaghed for skilte. De virker tit håbløst naive, og derfor også morsomme. At
tro at man kan forandre noget med et skilt er simpelthen morsomt. Og de mest
skingre forsøg, er blevet et samlerobjekt for mig. Skilte bygger på en logik
jeg ikke abonnerer på.
Vaske hænder
Når skilte
er bedst kan de give en information som man sandsynligvis kunne have sagt sig
selv. Når de er værst er de simpelt demotiverende og tænder min
trods-tankegang. Skilte har det med at sætte sig på logikken og definere hvad
der skal ske i et rum. De bestemmer og dem der har sat dem op, kan bruge dem
som undskyldning: ”vi har gjort noget ved det!”. Det er virkelig at vaske
hænder. Derfor er det så lidt sympatisk.
Autoritet
Definitionsretten
betyder også at der ikke kan ske mere end skiltet tillader. Så kreativitet og
nyskabelse er bandlyst. Skiltet har autoritet – men fra hvad? Hvorhenne har det
vundet sin autoritet? I denne verden har skrift ikke megen autoritet. Det har
mening. Vi har som postmoderne mennesker ret gode kontekstopfattende antenner.
Dem har simpelthen behov for, fordi traditionerne er borte. Så det handler bare
om at bruge dem.
Jeg tror på kultur, kontekst og det
talende rum
Som
formidler i et børnekulturhus, gik det op for os at størstedelen af vores
målgruppe ikke kunne læse. Hvordan orienterede de sig så? Hvordan vidste de
hvad man kunne og måtte? Hvis vi satte instruktionsskilte op, gav vi de voksne
definitionsretten af rummet. De kunne læse hvad man skulle og måtte. Men da vi
var til for børnene, og hellere ville have at det var børnene der instruerede
deres forældre, indførte vi skiltedød.
At læse et rum
Børn er
vant til at læse et rum. Og jeg tror at vi alle læser rummet før vi læser
skiltet. Vi gør hvad rummet siger, frem for hvad skiltet siger. Ved at
forstærke hvad rummet siger, gav vi børnenes almindelige læsning af et rum,
anerkendelse. Selv de voksne kunne faktisk finde ud af det, hvis de slukkede
for instruktion, og tændte for intuition.
Skilte-død
Skilte er
mest til for afsenderen. Min erfaring er at vi kan gøre meget mere ved at
arbejde med rummet, end ved at sætte skilte op. Vi er sociale væsener, og
opfører som de andre i flokken. Særligt hvis vi er nye, og ikke kender
reglerne. Og når vi kender reglerne behøver vi ingen skilte.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar